Legenda
Jak co dzień pasterz Kaldi wypasał swoje kozy na pastwisku wśród wzgórz Jemenu, kiedy ni stąd, ni zowąd zwierzęta zaczęły zjadać czerwone owoce rosnących nieopodal krzewów. Kiedy się posiliły, zyskały energię i stały się bardziej wytrzymałe na zmęczenie. Nie można było ich uspokoić. Zadziwiło to Kaldiego, który postanowił samemu skosztować dziwnych owoców. Kiedy to uczynił okazało się, że i na niego mają podobny wpływ.
O osobliwym zdarzeniu dowiedział się niebawem przeor leżącego nieopodal klasztoru. Kazał zebrać owoce z krzewów
i przygotować z nich napar dla braci zakonnych. Efekt jego działania powtórzył się: mnisi mogli modlić się godzinami i nie czuli zmęczenia. Od tamtej pory nie chcieli już zrezygnować z napoju i zaczęli robić jego zapasy. Podczas okresu deszczowego wieszali gałązki pełne owoców do wysuszenia nad otwartym ogniem. Kiedy jedna z gałązek przez przypadek wpadła do ognia, ziarna uległy _upaleniu, a dookoła roztoczył się aromatyczny zapach. Skuszeni tym zapachem mnisi wyciągnęli ziarna z ognia, przełamali łupiny, a z proszku znajdującego się w ich wnętrzu przyrządzili swój ulubiony napar. Natychmiast zauważyli, że jego smak stał się o wiele lepszy, a działanie pozostało niezmienione.
W ten sposób odkryto tajemnicę ziaren kawy!
Prawda
Zakłada się, że krzew kawowy wywodzi się z Etiopii – mówi się, że wyrósł w prowincji Kaffa na Wyżynie Abisyńskiej. Nie wiadomo jednak, czy kawa zyskała swoją nazwę od miejsca pochodzenia - Kaffy. Inna teoria mówi o tym, że nazwa kawy pochodzi od arabsko-tureckiego określenia „kahwa” czyli „siła podnosząca”.
do góry
Początek XI stulecia
Pierwsze pisemne wzmianki o kawie pochodzą z dzieł arabskiego filozofa, Ibn-Siny (Avicenny). Wspomina on o leku zwanym „bunchum", pochodzącym z Jemenu. Dokładnie 500 lat później w literaturze zostaje użyty termin „bunc" na określenie upraw kawowych i ziaren kawy.Wielu historyków uznało, to za dowód, że arabski filozof mógł już znać kawę.
Na przestrzeni XIV wieku
Zapoczątkowanie upraw kawy w ogrodach tarasowych Jemenu. Podejrzewa się, że kawa dotarła do regionu wraz
z wojownikami z Etiopii. Z miasta portowego Aden na południu Jemenu kawa dociera wreszcie do Mekki, świętego miasta islamu. Już wówczas Mekka stanowiła ważne centrum arabskiego świata, które każdy pobożny muzułmanin powinien odwiedzić przynajmniej raz w życiu. Tu powstają pierwsze kawiarnie.
Rok 1487
Z treści znanego manuskryptu pochodzącego z tego roku wynika, że kawa była napojem znanym w krajach arabskich. Manuskrypt bazuje na ówczesnych odręcznych notatkach i jest przechowywany w Bibliotece Narodowej w Paryżu.
Druga połowa XV wieku
Kawa zaczyna być rozpowszechniana w Królestwie Arabskim poza Mekką i Medyną.
Rok 1511
Z powodu jej „pobudzającego” działania picie kawy zostaje zabronione przez wpływowych przywódców religijnych. Niedługo potem zlecają spalenie całych zapasów kawy, a jej sprzedaż obwarowują zakazem. Rzeczywisty powód tego obostrzenia leży jednak nie tyle w pobudzającym działaniu napoju, co w rosnącej liczbie kawiarni, w których z lękiem upatruje się „wylęgarni” wolnej myśli politycznej. Jednak coraz większe rozpowszechnianie kawy jest procesem nie do zatrzymania. Jemeńskie miasto portowe Mokka, leżące u brzegów Morza Czarnego – świetnie prosperujące centrum handlu pomiędzy Orientem a Indiami – staje się najważniejszym punktem przeładunkowym kawy. Nazwa mocnej, arabskiej kawy, wywodzi się właśnie od tej dawnej metropolii kawowej.
Rok 1517
Mekka i Medyna pozostają pod panowaniem tureckim. Od tego momentu Turcy uczynili rozpowszechnianie kawy swoją specjalnością.
Lata 1530/1532
W Damaszku i Aleppo, dwóch osadach miejskich w Syrii, zostają otwarte pierwsze kawiarnie.
do góry
Rok 1554
Pierwsza kawiarnia w Europie powstaje w Konstantynopolu. Jej założycielami byli Hakim z Aleppo i Dschems z Damaszku.
Koniec XVI wieku
Informacje o kawie coraz częściej docierają wraz z podróżnymi do Europy środkowej. Europejczycy reagują na nie
z zadziwieniem. Szczególnie niewiarygodne wydaje im się pobudzające działanie napoju kawowego.
do góry
Rok 1618
Holenderskiemu handlarzowi udaje się ukraść kilka drogocennych krzewów kawowych. Niedługo potem holenderscy botanicy zaczynają hodować krzewy kawowe na Jawie – ówczesnej kolonii holenderskiej (należącej obecnie do Indonezji). Na lekkim wulkanicznym podłożu, w wilgotnym klimacie wyspy, krzewy kawowe rosną wspaniale – powstaje pierwsza zamorska plantacja kawy na świecie.
Początek XVII wieku
Pierwsze ziarna kawy docierają za pośrednictwem Kampanii Wschodnioindyjskiej do Europy. Inne potęgi kolonialne zaczynają jedna za drugą eksperymentować z uprawą kawy: Anglicy na Jamajce oraz w Afryce, Portugalczycy w Brazylii,
a Francuzi na Antylach iGujanie. Mniej więcej w tym samym czasie kawa dociera do Niemiec.
do góry
Rok 1683
Turcy oblegają Wiedeń, który jest broniony przez wojska, pod dowództwem polskiego króla Jana III Sobieskiego. Jednym
z żołnierzy polskiego króla był Jerzy Franciszek Kulczycki, który znał język turecki i bez trudu przedostał się przez linie wroga i przyniósł informacje o rozlokowaniu wojsk tureckich. W nagrodę za męstwo król pozwolił Kulczyckiemu wybrać sobie coś z cennych łupów. Wybrał 500 worków zielonych ziaren kawy i w niedługim czasie otwiera pierwszą kawiarnie w Wiedniu „Pod błękitna flaszką” W ten sposób kawa przybywa do Wiednia. Później właściciele kawiarni uszlachetniają ją śmietanką i mlekiem – napój zostaje ochrzczony imieniem „Wiener Melange". Gdy Wiedeńczycy zaczną serwować do kawy smakowite wypieki, kawiarnie będą przeżywać prawdziwy rozkwit. Wiedeńska kultura kawiarniana uchodzi do dziś za unikalną na całym świecie.
do góry
Początek XVIII wieku
Potęgi kolonialne popularyzują krzewy kawowe niemal wszędzie tam, gdzie da się je uprawiać. Kawa jako roślina, a także jako napój przeżywa złoty wiek i staje się artykułem używanym w gospodarstwach domowych.
Rok 1726
Brazylia oficjalnie rozpoczyna produkcję kawy.
Rok 1732
Także w Niemczech kwitnie kultura kawiarniana. Często muzycy dają w kawiarniach niewielkie publiczne koncerty. Jednym z dyrygentów takich występów jest Jan Sebastian Bach. W 1732 roku jego znana „Kantata o kawie” zostaje po raz pierwszy zaprezentowana publicznie, właśnie w jednej z kawiarni.
do góry
Około roku 1800
Potęgi kolonialne poszerzają tak zwany pas kawowy tak dalece, jak tylko się da. Specjalistyczny handel kawą rozszerza się, co jest związane z rosnącą popularnością napoju i poprawą warunków transportu.
Około roku 1850
Kawa staje się napojem narodowym. Jest lubiana przez wszystkie warstwy społeczne, przy czym wyższe warstwy piją ją głównie jako używkę. Biedniejsze warstwy społeczne korzystają z niej przede wszystkim jako z napoju pobudzającego
i niwelującego uczucie głodu.
do góry
Rok 1898
W Dolinie Konga zostaje odkryty nowy gatunek kawy: Robusta. Dziś stanowi ona około 40% całej produkcji kawy.
Koniec XIX i początek XX wieku
Potęgi kolonialne rozszerzają swoje tereny uprawy krzewów kawowych w Afryce i Ameryce Południowej. Dziś pomiędzy 23. stopniem szerokości geograficznej północnej i 25. stopniem szerokości geograficznej południowej rozciąga się pas plantacji kawowych, dookoła kuli ziemskiej.
do góry
Początek XX wieku
Produkcja kawy roszerza się i istnieje coraz więcej możliwości pozwalających oferować klientom coraz szerszą gamę różnych rodzajów i kompozycji kaw. Kawa staje się najważniejszym produktem handlowym. tuż po ropie.
Rok 1900
Do Europy Środkowej napływa coraz więcej informacji o kawie od naukowców i podróżników. Wszędzie panuje podziw dla pobudzających właściwości naparu.
Rok 1901
Na jednej z wystaw Japończyk dr Sartori Kato po raz pierwszy prezentuje kawę rozpuszczalną.
Rok 1903
Nadprodukcja w Brazylii powoduje spadek cen kawy na nowojorskiej giełdzie kontraktów terminowych do najniższych wartości, jakie kiedykolwiek odnotowano (3,55 centów za funt).
do góry
Rok 1906
Brazylia produkuje rekordowe zbiory wielkości 20 milionów worków. Brazylijski rząd skupuje zbiory, aby sztucznie podnieść cenę kawy.
Lata 1939-1945
Podczas drugiej wojny światowej ograniczenia importowe sprawiają, że rynek kawy praktycznie zanika.
Rok 1949
Powstaje wiele przedsiębiorstw, które w przyszłości staną się wielkimi firmami niemieckimi – także jedna z największych dziś niemieckich firm branży kawowej: przedsiębiorcy Max Herz i Carl Tchilling-Hiryan kładą podwaliny dla firmy Tchibo. Nazwa powstaje z połączenia pierwszych sylab nazwiska Tchilling i słowa „ziarno” (po niemiecku „Bohne”). Przedsiębiorstwo rozpoczyna działalność od wysyłkowej dystrybucji kawy „Gold Mocca”.
Rok 1955
W Hamburgu Tchibo otwiera pierwszy specjalistyczny sklep z degustacją. Od tego momentu klienci mają możliwość przekonać się o smaku każdego z produktów, przed jego zakupem.
Rok 1961
Wprowadzono jedną z najsłynniejszych reklam kawy ówczesnych czasów, tzw. „Tchibo-Mann” - Mr. Pithey. Będzie on przez następne 15 lat gościem niemieckich gospodarstw domowych. Polecając najlepsze gatunki kawy Tchibo, staje się najbardziej rozpoznawalną ikoną reklamy kawy w Niemczech.
Rok 1963
Firma Tchibo tworzy kawę „Tchibo Mild”, pierwszą łagodną kawę w Niemczech. Łagodna kawa stanowi prawdziwą rewolucję i cieszy się wielkim powodzeniem. W tym samym roku Tchibo rozpoczyna działalność swoich stoisk w piekarniach i cukierniach.
Rok 1964
Proces palenia kawy jest cały czas udoskonalany. Tchibo buduje w Hamburgu najnowocześniejszą jak na ówczesne czasy palarnię kawy, aby wprowadzić nowe metody palenia na szeroką skalę.
do góry
Rok 1965
Kawa staje się ulubionym napojem Niemców, wyprzedzając pod tym względem piwo. Niemieckie kawiarnie stają się miejscem odpoczynku o wyjątkowo przytulnej atmosferze. Przy kawie i ciastku wymienia się plotki i anegdoty.
Rok 1973
W gastronomii popyt na coraz większe ilości kawy stale rośnie. Z tej przyczyny Tchibo zakłada „Tchibo Coffee Service”, która zaopatruje gastronomię i biura w kawę i ekspresy do kawy.
Rok 1974
Dla wielu Niemców kawa od dawna stanowi synonim dobrego samopoczucia. Tchibo po raz pierwszy wprowadza kawę łagodną dla organizmu. Produkt nosi nazwę „Sana” i bardzo szybko zyskuje popularność w całych Niemczech.
Około roku 1980
W Ameryce rozpowszechnia się „kult kawy”, opierający się na doborze właściwej kompozycji, oryginalnych smakach
i aromatyzowanych ziarnach kawy. Aromatyzowane kawy cieszą się bardzo dużą popularnością, szczególnie kawa czekoladowa, o smaku amaretto, waniliowa, cynamonowa. Włoska kultura picia kawy intensywnie wpływa na kulturę picia kawy w Stanach Zjednoczonych, ale przede wszystkim w Europie.
do góry
Rok 1987
Nowy rodzaj kawy, o wyjątkowo dobrej jakości rewolucjonizuje rynek i podbija sklepy:” Privat Kaffee Tchibo” - kompletny asortyment kaw Super-Premium.
Od roku 1990
Specjały kawowe z całego świata stają się coraz bardziej popularne w Niemczech. Pije się także „café au lait”. Obok zwykłej kawy filtrowanej, serwowane są inne kawy. Cappuccino oraz espresso nie są już obco brzmiącymi nazwami, a nowoczesne sklepy z kawą i kawiarnie stanowią stały element krajobrazu. Dodają kulturze picia kawy „tego czegoś”: szyku i stylu.
Rok 1991
Umiędzynarodowienie niemieckich dużych przedsiębiorstw postępuje szybciej niż dotychczas. Wiele z nich – także Tchibo - prowadzi ekspansywne działania na rynkach środkowej i wschodniej Europy.
1992
Tchibo tworzy w Polsce firmę pod nazwą Tchibo Warszawa i rozpoczyna sprzedaż kawy.
Rok 1994
Aby aromat kawy przetrwał dłużej, przemysł kawowy wymyśla nowe opakowania – między innymi opakowania próżniowe. Tchibo wprowadza opakowania próżniowe do kawy z serii Privat-Kaffee w sprzedaży specjalistycznej i spożywczej.
Uruchomienie produkcji kawy w Polsce, w Markach pod Warszawą.
do góry
Rok 1996
Pomimo tego, że powstają nowoczesne kawiarnie, nadal pije się kawę w domu. Co więcej: sprzedaż wysyłkowa od lat odnotowuje wzrost. Nadal coraz większe ilości kawy są sprzedawane właśnie drogą wysyłkową. Także Tchibo zakłada przedsiębiorstwo wysyłkowe, jako uzupełnienie sprzedaży kawy w sklepach Tchibo.
Rok 1996
Fuzje przedsiębiorstw należą już do porządku dziennego – także fuzje przedsiębiorstw kawowych: Tchibo przejmuje grupę Eduscho.
Rok 1997
Internet przeżywa światowy boom - jako pierwsze przedsiębiorstwo wysyłkowe Tchibo postanawia wyznaczyć nowe ścieżki: kawa może być zamawiana przez Internet.
Rok 1998
Tendencja do wytwarzania wysokojakościowych produktów rozpowszechnia się. Jednocześnie Niemcy kładą nacisk na to,
co zupełnie wyjątkowe. Dlatego Tchibo oferuje ekskluzywne i rzadko spotykane odmiany kawy w ramach serii Privat Kaffee.
do góry
Początek 2000 roku
Nowoczesne kawiarnie i sklepy z kawą oferują coraz częściej kawę na wynos - „Coffee to go” - która cieszy się coraz większym powodzeniem, szczególnie w dużych miastach.
Rok 2005
Nowe ekspresy do kawy rewolucjonizują rynek kawowy. Przykładem tego jest system pojedynczych porcji – Cafissimo, który daje możliwości przygotowania trzech różnych kaw (espresso, caffe crema, kawa filtrowana) za pomocą tego samego urządzenia.
do góry