Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności i plików cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej.
Schließen

Zdrowo i aktywnie: jazda na rowerze

Wsiadaj, jedź i poczuj wiatr we włosach: jazda rowerem to coś wspaniałego. Siadając na siodełku i naciskając na pedały nie tylko możesz szybko dostać się z punktu A do punktu B, ale też robisz coś dla swojego zdrowia. Tutaj dowiesz się wszystkiego, co istotne w jeździe rowerem – od prawidłowej pozycji aż do odpowiedniej odzieży.

Jazda rowerem jest zdrowa

Każdy kilometr przejechany na rowerze ma zbawienne działanie dla Twojego zdrowia.
Mają przy tym znaczenie następujące czynniki:

Siła dla ciała
Mamy dobre wiadomości dla wszystkich cyklistów oraz tych, którzy planują rozpocząć przygodę z dwoma kółkami. Regularna jazda na rowerze jest treningiem dla całego układu sercowo-krążeniowego. Staje się on bardziej wydolny i odporny na schorzenia. Spada nawet ryzyko zawału sreca. Rytmiczne ruchy wykonywane podczas pedałowania wspomagają równomierne wypełnianie płuc tlenem, co z kolei pomaga wzmocnić mięśnie oddechowe.

Delikatne i przyjemne odchudzanie
Jeżdżąc tracisz zbędne kilogramy: jazda na rowerze to więcej ruchu na co dzień. Nawet spokojna jazda może dać widoczne efekty w kwestii poprawy przemiany materii a regularna jazda na rowerze może być doskonały pomysłem nawet dla niewytrenowanego organizmu. Stawiając sobie za cel coraz dłuższe odcinki przejeżdżane z różnymi prędkościami, możesz znacznie zwiększyć szanse na schudnięcie.

Ulga dla pleców
Regularnie jeżdżąc na rowerze trenujesz przede wszystkim kręgosłup i drobne mięśnie podtrzymujące otaczające poszczególne kręgi. Jazda na rowerze jest korzystna szczególnie dla osób spędzających na co dzień dużo czasu w pozycji siedzącej. Spróbuj na przykład pojechać do biura rowerem zamiast samochodem czy autobusem- zredukujesz w ten sposób napięcia i zapobiegniesz bólowi pleców.

Naucz się poprawnie siedzieć

Jazda na rowerze poprawia sprawność i jest zdrowa. Dla osiągniecia wszystkich pozytywnych efektów i niedopuszczenia do powstania przeciążeń, ważna jest poprawna pozycja siedząca. Aby uzyskać ją na rowerze, istotna jest nie tylko odpowiednia wielkość roweru. Ważną rolę odgrywa w tym zakresie również odpowiednie ustawienie siodełka i kierownicy.

Poprawne ustawienie siodełka

Wsiądź na rower. Jeden pedał powinien się przy tym znajdować w najniższym położeniu tak, by można było oprzeć stopę na pięcie. Jeżeli noga jest wyprostowana i całkowicie wyciągnięta, siedzisz poprawnie. Nie obawiaj się, nie będziesz jeździć z tak wyciągniętą nogą. Podczas jazdy nie opierasz stopy na pedale piętą ale śródstopiem. Wówczas noga nawet w najniższym położeniu pedału jest zawsze nieco ugięta i osiągasz przy naciskaniu na pedały optymalne przyłożenie siły.

Poprawne ustawienie kierownicy

Ogólnie obowiązuje zasada, że kierownica powinna mieć mniej więcej szerokość ramion. To jak ustawisz jej wysokość, zależy również od całkowitej pozycji na siodełku. Dłoń spoczywa na kierownicy optymalnie, kiedy przedramię i dłoń znajdują się w jednej linii. Nadgarstki nie powinny być zgięte. Ramiona powinny być lekko ugięte, a korpus lekko nachylony do przodu.

A jaki typ roweru będzie dla Ciebie najlepszy?

Dla każdego cyklisty znajdzie się odpowiedni typ roweru. Czy lepiej do Ciebie pasuje rower holenderski, czy górski – wyjaśnimy Ci różnice oraz ich wpływ na pozycję siedzenia.

Rower holenderski

Jak sama nazwa wskazuje, ten rower ma swoje korzenie w Holandii. Charakterystyczna dla roweru holenderskiego jest przede wszystkim bardzo wyprostowana pozycja siedząca: kąt nachylenia pleców wynoszący 90° sprawia, że na tym rowerze siedzisz prawie pionowo. Ciężar ciała opiera się tutaj przede wszystkim na siodełku. Pozwala to na odciążenie ramion i nadgarstków.

Rower miejski lub trekkingowy

Rowery miejskie są tak skonstruowane, by dzięki wyprostowanej pozycji, zapewniały możliwość dokładnej obserwacji sytuacji na drodze, a mimo to, by istniała możliwość przykładania dużej siły podczas naciskania na pedały. Dzięki temu możesz szybko i bezpiecznie poruszać się w ruchu miejskim. Podobnie skonstruowane są rowery trekkingowe. W ich przypadku jednak, ze względu na niej wyprostowaną pozycję, większe obciążenie przenosi się na dłonie, kark i ramiona. Biodra, plecy i kręgosłup są odciążone.

Rower górski

W porównaniu z innymi rodzajami rowerów, rowery górskie mają mniejsze, ale bardziej stabilne ramy. Szerokie opony i amortyzatory sprawiają, że taki rower jest doskonałym towarzyszem wycieczek po bezdrożach. Amortyzatory mogą być różnej mocy. W przypadku modeli w pełni amortyzowanych mówi się o „Fully“, „Hardtail“ to określenie roweru górskiego wyposażonego w częściowe zawieszenie - wyłącznie przedni amortyzator. Należy pamiętać, że rowery górskie są raczej urządzeniami sportowymi, czyli są zazwyczaj sprzedawane bez osprzętu zapewniającego bezpieczeństwo, takiego jak oświetlenie.

Kolarka

Jeżeli lubisz jeździć z dużą prędkością, to idealnym typem roweru dla Ciebie będzie kolarka. Lekka rama z aluminium lub karbonu sprawia, że na drogach utwardzonych będziesz w stanie osiągnąć duże prędkości. Aby to zapewnić rezygnuje się w tych rowerach z osprzętu typu osłony czy bagażniki. Pozycja na tego typu rowerze jest rozciągnięta, aby cyklista dzięki redukcji oporów powietrza był w stanie osiągnąć prędkość nawet do 100 km/h.

Ogólne porady dotyczące odzieży rowerowej

Podczas rodzinnej wycieczki rowerowej na łono natury lub w drodze do pracy na pewno wolałbyś uniknąć trykotów. Jednak nawet jeżeli pokonujesz na rowerze zaledwie odległość dzielącą od siebie kilka bloków, powinieneś mieć na uwadze kilka ogólnych porad dotyczących wyboru odzieży. Dzięki nim dotrzesz do celu wygodnie i bezpiecznie.

Materiał

W słoneczne dni nie jest konieczna odzież wykonana ze specjalnych tkanin. Preferowane są jednak tkaniny oddychające i szybkoschnące. Przy złej lub zmiennej pogodzie, dla bezpieczeństwa powinieneś się wyposażyć w kurtkę, która ochroni Cię przed działaniem czynników atmosferycznych.

Fason

Jeżeli wsiądziesz na rower w odzieży codziennej, szybko przestanie ona dobrze leżeć i zapewniać Ci wygodę. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, by Twoje ubranie nie klinowało się między szprychami. Aby temu zapobiec możesz skorzystać ze specjalnych zapięć do spodni lub taśm zapinanych na rzepy. W razie potrzeby sytuację może uratować nawet zwykła klamerka do bielizny.

Widoczność

W ruchu drogowym obowiązuje zasada: jesteś widoczny – jesteś bezpieczny. Szczególnie dla cyklistów istotnym jest, by być dobrze widocznym. Noś najlepiej jasne lub jaskrawe kolory. Alternatywnie możesz umieścić na swojej odzieży elementy odblaskowe.

Co jeszcze należy do wyposażenia cyklisty

Zanim wyruszysz w drogę, nie zapomnij o kilku innych potrzebnych akcesoriach.
Zapewnią one bezpieczeństwo i pozwolą się cieszyć niezakłóconą jazdą.

Kask rowerowy

Nawet jeżeli nie ma obowiązku jazdy na rowerze w kasku, dla własnego bezpieczeństwa powinieneś jednak pomyśleć o jego zakupie. W tej chwili są do wyboru różne wzory, które zapewniają cyklistom nie tylko bezpieczeństwo, ale również stylowy wygląd. Decydujące jest przede wszystkim dobre dopasowanie kasku: skorupa nie może ani uciskać, ani być zbyt luźna, aby przy ewentualnym uderzeniu kask się nie zsunął. Modele z wywietrznikami zapobiegają przegrzaniu pozwalając na swobodną cyrkulację powietrza.

Pompka, zestaw naprawczy do dętek itp.

Wystarczy kawałek szkła na ścieżce rowerowej i już jedziesz na kapciu. Na takie wypadki dobrze jest mieć ze sobą pompkę rowerową i zestaw naprawczy. Aby ustalić miejsca nieszczelności dętki, wystarczy włożyć ją pod wodę i sprawdzić, gdzie tworzą się pęcherzyki powietrza. Następnie można załatać dziurę. Nowoczesną alternatywą są tak zwane spraye uszczelniające, którymi wystarczy spryskać dętkę.

Gadżety

Sięganie po telefon na rowerze powinno być takim samym tematem tabu, jak korzystanie z telefonu podczas prowadzenia samochodu. Jednak w dzisiejszych czasach jest wiele pożytecznych aplikacji, jak na przykład aplikacja do planowania trasy, które są cyklistom pomocne podczas jazdy. Aby umożliwić cyklistom korzystanie z takich pomocy zaprojektowano specjalne mocowania do smartfonów, które łatwo mocuje się do kierownicy. Wspaniałym gadżetem dla cyklistów, którzy pokonują dalekie trasy jest również kamera mocowana do kasku.

Odpowiednie wyposażenie

Wyregulowałeś już swój rower? Teraz brakuje jeszcze tylko wyposażenia. Do przygotowania na wycieczkę rowerową należy z jednej strony kwestia odpowiedniej odzieży. Są też akcesoria, które warto zawsze mieć przy sobie.

Funkcjonalna odzież rowerowa

Dobór odzieży rowerowej zależy oczywiście od tego, czy wybierasz się tylko do piekarni za rogiem, czy też planujesz całodzienną wycieczkę rowerową. Osoby korzystające z roweru na co dzień mają inne wymagania niż pasjonaci wyczynów sportowych na dwóch kółkach.

Jeżeli często pokonujesz długie trasy, przyda Ci się specjalna odzież funkcyjna. Dzięki niej poprawisz swoją efektywność.

Trykoty

Trykot rowerowy przylega do ciała, aby mógł szybko odprowadzać pot z powierzchni ciała na zewnątrz. Zwróć uwagę, by był wystarczająco długi: nawet w pochylonej pozycji ciała, podczas jazdy, musi zakrywać całe plecy. Jako materiał na trykot nadają się tkaniny syntetyczne i mieszane. Na wierzch dobrze jest zarzucić oddychającą kurtkę-wiatrówkę.

Spodenki rowerowe

Spodenki rowerowe również najczęściej są mocno przylegające. Ważne jest przy tym, by miały jak najmniej szwów. Pozwala to uniknąć nieprzyjemnego ucisku i otarć. Istnieją nawet modele całkowicie bezszwowe. Celem zapewnienia sobie jeszcze większego komfortu sięgnij po spodenki z wkładką.

Buty rowerowe

Rowerzyści mają do wyboru buty z wiązaniami lub zwykłe buty rowerowe. Ogólnie obowiązuje zasada: buty powinny zapewniać stabilny nacisk stopy, nie powinny uciskać, a stopa powinna być usztywniona, ale nie ściśnięta.

Jazda na rowerze sprawia przyjemność. Tutaj znajdziesz optymalne wyposażenie.

Od wygodnego siodełka do bezpiecznego kasku rowerowego. Teraz na tchibo.pl znajdziesz doskonałe wyposażenie rowerowe!
    
Wyprzedany
  • Pas sportowy
Elastyczna, pojemna kieszeń zapinana na zamek błyskawiczny – gwarantuje miejsce na smartfon, klucze itp.
39,99
24,99
Wyprzedany
  • Opaska sportowa na smartfon
Wyjątkowo lekki, elastyczny materiał
39,99
34,99
    
Wyprzedany
  • Kask rowerowy wykonany technologią in-mould
Tylna lampka z diodami LED z 3 trybami: światło ciągłe, światło pulsujące i efekt biegnącego światła stroboskopowego
119,99
79,99
Wyprzedany
  • Sportowy plecak 2 w 1
Można go nosić jako plecak lub jako saszetkę biodrową
84,99
64,99
            

Jak sprawić, by rower był bezpieczny

Na rowerze, inaczej niż w samochodzie, jesteśmy narażeni na wpływ wszystkich możliwych czynników. Dbałość o bezpieczeństwo ma zatem ogromne znaczenie. Niektóre akcesoria są przewidziane jako obowiązkowe w Prawie o ruchu drogowym - bez nich nie wolno poruszać się na rowerze. Inne akcesoria nie są obowiązkowe – jednak na pewno godne polecenia.

Porady dotyczące oświetlenia

Rowerzysta chce i musi być dobrze widoczny na drodze. Wcześniej był obowiązek korzystania z oświetlania zasilanego przez dynamo, co wiązał się z większym oporem podczas pedałowania. Od kilku lat nie ma już takiego obowiązku, możesz więc sięgnąć po oświetlenie zasilane na baterie lub akumulatory. Te modele wystarczy zazwyczaj przypiąć do roweru. Zaleta: w przypadku awarii jednej części, jej wymiana jest szybka i łatwa. Wada: takie oświetlenie jest łatwym kąskiem dla złodziei. Jeżeli przypinasz rower w miejscach ogólnodostępnych, lepiej zabierz ze sobą takie przypinane oświetlenie.

Jak naprawić dziurawą dętkę

Wybierasz się na wycieczkę rowerową i nagle to – dziurawa dętka. Nie denerwuj się – na naszej instrukcji pokazujemy, jak w 5 łatwych krokach szybko załatać dziurawą dętkę. Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, byś udał się na przejażdżkę. Życzymy szerokiej drogi i przede wszystkim bezpiecznej jazdy!

Na stronie dotyczącej rowerów nie może oczywiście zabraknąć: specjalnych porad na złą pogodę

Jazda na rowerze przy złej pogodzie
Zagorzali rowerzyści nie pozwolą złej pogodzie zrzucić się z siodełka. Nagła zmiana pogody potrafi być jednak również zaskakująca również dla wszystkich.
Zgodnie ze znanym powiedzeniem: „nie ma złej pogody - jest tylko złe ubranie“ wszystko zależy od odpowiedniego wyposażenia.

Odpowiednia kurtka
Odpowiednia kurtka rowerowa musi oczywiście w pierwszej kolejności być nieprzemakalna i wiatroszczelna. Nie chodzi tu jednak tylko o materiał. Aby kurtka rzeczywiście nie przepuszczała ani deszczu, ani zimnego powietrza, również szwy, kieszenie i zapięcia muszą być doskonale wykonane i uszczelnione. Zwróć dodatkowo uwagę na niezsuwające się ściągacze na rękawach i regulowany kaptur. Godny polecenia jest krój z przedłużonym tyłem i wyprofilowanymi łokciami.

Ważna jest również kwestia bezpieczeństwa
Każdy uczestnik ruchu drogowego wie: przy złej pogodzie ważne jest w ruchu drogowym nie tylko ochrona przed wiatrem, wodą i błotem. Osłabiona widoczność i wydłużona droga hamowania jako efekty złej pogody, mają wyraźny wpływ na bezpieczeństwo. Dobra odzież na złą pogodę powinna być w jaskrawych kolorach i najlepiej dodatkowo wyposażona w elementy odblaskowe. Koniecznie włącz światła. Dzięki temu inni uczestnicy ruchu będą mieli szansę odpowiednio wcześnie Cię zauważyć.

Więcej porad dotyczących odzieży przeciwdeszczowej
Chcesz wiedzieć więcej na temat odpowiedniej odzieży przeciwdeszczowej? W naszym deszczowym poradniku wyjaśnimy, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze kurtki przeciwdeszczowej, płaszcza funkcyjnego itp.

Przejdź do poradnika dotyczącego odpowiedniej odzieży przeciwdeszczowej

Dodatek specjalny: zabierz dziecko na rower

Dzieci często chcą robić dokładnie to, co mogą robić dorośli. Jazda rowerem jest doskonałą możliwością czerpania przyjemności z ruchu na świeżym powietrzu oraz wzmacniania pewności siebie. Najlepiej oczywiście, jeżeli cała rodzina może się wybrać na wspólną wycieczkę rowerową, a maluchy mają możliwość samodzielnej jazdy obok mamy i taty.

Pierwsze próby samodzielnej jazdy

Pierwsze próby samodzielnej jazdy rowerem powinny mieć miejsce wyłącznie pod nadzorem i w bezpiecznym otoczeniu - z dala od ruchu drogowego. Szczególnie start jest dla maluchów nie lada wyzwaniem. Aby pomóc swojemu dziecku, popchnij je delikatnie i dopinguj do mocnego naciskania na pedały. Najlepiej biegnij wtedy tyłem przed dzieckiem. Dzięki temu nie będzie próbować odwracać się do Ciebie. Nie bój się, że dziecko spadnie z roweru. Wysokość upadku i prędkość, a co za tym idzie ryzyko zranienia, są stosunkowo niewielkie

Miej na uwadze stopień rozwoju dziecka

Po pierwsze: nie należy podchodzić do nauki jazdy na rowerze zbyt ambitnie. W wieku przedszkolnym dzieci nie mogą być pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego ze względu na stopień ich rozwoju. Zmysł równowagi, zdolność reakcji i panowanie nad ciałem nie są wówczas jeszcze w pełni rozwinięte. Jednak boczne kółka nie są najlepszym rozwiązaniem. Zanim zacznie się przygoda dziecka z rowerem, pozwól mu się przyzwyczaić do prędkości podczas jazdy na hulajnodze lub rowerku biegowym. Pozwoli to wytrenować umiejętności niezbędne do późniejszego opanowania jazdy na rowerze.

Ból po zejściu z roweru?
Jak uniknąć typowych problemów

Jak w przypadku każdej dyscypliny sportu, nieodpowiednie lub zbyt duże obciążenie może mieć negatywne skutki.
Można ich jednak najczęściej uniknąć dzięki wprowadzeniu niewielkich korekt.

Przeciążenie nadgarstków

Jeżeli po dłuższej jeździe zauważasz ból dłoni lub nadgarstków, winne jest prawdopodobnie niewłaściwe ustawienie kierownicy. Sprawdź, że przedramię i dłoń rzeczywiście znajdują się w jednej linii i czy podczas jazdy Twoje ręce są lekko ugięte. Korpus powinien być przy tym pochylony do przodu o ok. 15 do 20°. Jeżeli nowe ustawienie nie rozwiąże problemu, spróbuj użyć mocniej wygiętej kierownicy. Dobrym rozwiązaniem są również kierownice wielopozycyjne: dzięki nim możesz zmieniać ułożenie dłoni podczas dłuższych wycieczek.

Ból pośladków

Już podczas jazdy czujesz dyskomfort podczas siedzenia, a po zejściu z roweru Twoje pośladki bolą? Sprawdź ustawienia siodełka. Jeżeli to nie pomoże, być może Twoje siodełko nie nadaje się do Twojego typu roweru. Jeżeli jeździsz na rowerze holenderskim, większość ciężaru spoczywa na pośladkach. Tutaj zaleca się bardziej wyściełane modele, na przykład z wkładką żelową. Oprócz tego możesz podczas jazdy zmieniać pozycję podnosząc się z siodełka i jadąc przez pewien czas na stojąco.

Ból kolan

Do najczęstszych objawów przeciążenia po długiej jeździe rowerem należą bóle w kolanach. Najczęściej winę ponosi źle ustawione siodełko. Zwróć szczególną uwagę na poprawną pozycję siedzącą, przy której kolano nigdy nie powinno być całkowicie wyprostowane. Przy regulacji siodełka, nie wprowadzaj zbyt dużych zmian. Ustaw je na przykład tylko o 5 mm wyżej i przetestuj przez jeden dzień, czy to rozwiąże Twój problem. Sprawdź również, że dobrze ustawiasz stopy podczas naciskania na pedały.
Więcej sportu

Więcej sportu

Tutaj znajdziesz naszą odzież sportową dla Pań i Panów

Przejdź do kategorii Sport
Wszystko na temat roweru

Wszystko na temat roweru

Tutaj znajdziesz pozostałe wyposażenie rowerowe

Przejdź do kategorii Sport i urządzenia